Inwoners kunnen zorg en ondersteuning nodig hebben van hun gemeente. Soms vindt uw gemeente het moeilijk om de vraag van die ene bewoner te koppelen aan de zorg en ondersteuning die de gemeente kan bieden.
Voor zorg bestaan soms wachtlijsten, of er wordt doorverwezen. En het gaat bij uitstek om mensenwerk. Wat als er dan geen goed contact is tussen u en de zorgverlener of ondersteuner die door de gemeente is ingeschakeld? Of als uw zorgverlener of ondersteuner steeds wordt vervangen? De ombudsman weet dat goed vertrouwen heel belangrijk kan zijn. Vooral als de helper bij u thuis komt en zorg of steun over gevoelige zaken gaat.
Het is voor een inwoner soms ingewikkeld om zorg of ondersteuning te krijgen. De gemeente kijkt eerst wat er nodig is. Dat is de indicatie en die is meestal een bepaalde tijd geldig. Het verlengen van een indicatie kost soms veel tijd. Na uw aanvraag van de verlenging van de indicatie, kan het ook zo zijn dat de gemeente vindt dat u opeens minder zorg of steun nodig hebt. De geïndiceerde zorg of ondersteuning wordt vaak uitgevoerd door een organisatie die een contract heeft met de gemeente. Dat is de zorgaanbieder. Wilt u zelf steun of zorg organiseren? Dan moet u een persoonsgebonden budget (Pgb) aanvragen. Daarvoor moet u vaak moeilijke formulieren invullen en heel veel informatie geven. En dat moet iedere keer als de indicatie verloopt weer opnieuw. Een eigen bijdrage moet u betalen aan het CAK.
Loopt u vast bij een van de gemeenten die is aangesloten bij de gemeentelijke ombudsman of komt u er met een zorgverlener of ondersteuner die via de gemeente is ingeschakeld niet uit? En helpt het indienen van een klacht bij de gemeente niet? Neem dan contact op met de ombudsman. U kunt bellen naar 0800-0802 (werkdagen van 09.00u – 16.00u). Of stuur de ombudsman een mail met uw vraag of klacht.
Ben je een kind of heb je een kind dat een probleem heeft met de gemeente? Heb je ondersteuning of zorg nodig die er niet is? Ben jij een kind of jongere en wordt er over je beslist zonder dat je jouw stem kan laten horen en wil je dat wel? Dan kan de gemeentelijke kinderombudsman meezoeken naar oplossingen. Bel 0800 2345 111 (werkdagen van 09.00u – 16.00u), stuur een mail naar of stuur een App naar 06 580 73 580. Wil je eerst meer weten? Kijk dan hier.