Iedereen wil graag fijn wonen in de gemeente. Het is ook prettig als u uw auto kunt parkeren, het liefst niet te ver weg. De gemeente heeft verschillende taken om zoveel mogelijk aan die wensen van de inwoners tegemoet te komen.
Niet iedereen is tevreden over hoe de gemeente deze taken uitvoert. De ombudsman ontvangt regelmatig klachten en vragen van ontevreden inwoners. Die gaan bijvoorbeeld over parkeervergunningen, parkeerplaatsen voor mensen met een beperking, verkeerd geplaatste laadpalen of te weinig parkeerplaatsen in de wijk.
Andere klachten die de ombudsman krijgt gaan over niet goed aangelegde riolen, stankoverlast van het riool, geluidsoverlast of overlast van ratten in de woning. De gemeente geeft soms toestemming voor horeca of een verbouwing zonder omwonenden mee te nemen met de plannen. Groen is niet altijd goed onderhouden, of een boom is zo slecht dat het gevaarlijk wordt.
Loopt u vast bij een van de gemeenten die is aangesloten bij de gemeentelijke ombudsman? En helpt het indienen van een klacht bij de gemeente niet? Neem dan contact op met de ombudsman. U kunt bellen naar 0800-0802 (werkdagen van 09.00u – 16.00u). Of stuur de ombudsman een mail met uw vraag of klacht.
LET OP: als u het niet eens bent met een parkeerboete (naheffingsaanslag parkeerbelasting) of het besluit van de gemeente na een adresonderzoek, dan moet u op tijd bezwaar of beroep instellen om de boete of het besluit aan te vechten. Dat kan niet via een klacht bij de gemeente of de ombudsman. Als u een klacht bij de gemeente of de ombudsman indient, blijft de termijn voor bezwaar of beroep ook gewoon doorlopen. Wacht dus niet met uw bezwaar of beroep tot uw klacht is behandeld. Heeft u hulp nodig om in bezwaar of beroep te gaan? Vraag dan meteen advies bij het Juridisch loket, 0900 8020.