Zaak van de Maand: wanneer komt het oordeel van de klachtencommissie van JBRR?!
Elke maand vertellen we over een opvallende casus. Van complexe kwesties tot emotionele zaken die het hart raken. We laten zien waar we ons allemaal voor inzetten. Deze maand het verhaal van Mark*.
Hij staat onder toezicht van JBRR. Zijn ouders zijn niet tevreden over de samenwerking met zijn jeugdbeschermer. Het contact verloopt stroef, afspraken worden vergeten en ze krijgen vaak geen antwoord op hun vragen. Ze hebben dit al twee keer besproken met de jeugdbeschermer en diens manager, maar er is nog niets veranderd. Daarom dienen ze een klacht in bij de onafhankelijke klachtencommissie van JBRR. Er is inmiddels een hoorzitting geweest, maar Mark’s ouders wachten al enkele maanden op het oordeel van de klachtencommissie zonder enig bericht. Ze besluiten de kinderombudsman te benaderen.
De kinderombudsman herkent het verhaal van Mark’s ouders. Dit is namelijk niet de eerste keer dat ouders hierover klagen. Bij het controleren van het klachtenreglement van de klachtencommissie van JBRR ziet ze dat de beslistermijn zes weken is, die inmiddels ruimschoots verstreken is. De kinderombudsman neemt contact op met de klachtencommissie om dit op te lossen, maar omdat er meerdere klachten binnenkomen, vermoedt ze dat er een groter probleem is. Daarom spreekt de kinderombudsman de bestuurder van JBRR aan om het probleem aan te kaarten. De bestuurder erkent het probleem en belooft extra mankracht te zoeken om de klachtencommissie te ondersteunen en zo de klachten tijdig af te handelen. De kinderombudsman is blij met deze ontwikkeling en zal het aantal klachten hierover in de gaten houden.
Met welke vragen kun je bij ORR terecht en wat doen zij daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die ORR krijgt en probeert op te lossen.
*Vanwege de privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.