‘’Waarom doet de gemeente Capelle aan den IJssel niks tegen hondenpoep en ander vuil achter mijn huis?’’

Met deze vraag komt mevrouw W. naar het spreekuur van de gemeentelijke ombudsman. Zij benadert de gemeente een aantal keer met klachten over hondenpoep en ander vuil in de groenstrook en het meer achter haar huis. Volgens mevrouw W.  doet de gemeente ‘’al jaren niks hiertegen’’ . Mevrouw W. is teleurgesteld dat zij geen reactie krijgt op haar meldingen en klachten. Daarom stuurt zij ook naar de wethouder Wonen, Verkeer en Beheer een e-mail. Maar van de wethouder krijgt zij geen antwoord.

De gemeentelijke ombudsman vindt het belangrijk dat de gemeente eerst de gelegenheid krijgt een klacht zelf af te handelen en stuurt de klacht door naar de gemeente. Daarop reageert de gemeente snel: de gemeente biedt haar excuses aan voor het niet beantwoorden van de e-mails van mevrouw W. Mevrouw W. gebruikt weliswaar een verkeerd e-mailadres maar intern is niet goed afgestemd wie de e-mail aan de wethouder zou beantwoorden.

2 medewerkers van de gemeente gaan op bezoek bij mevrouw W. om haar klacht te bespreken en ter plekke het probleem te bekijken. Mevrouw W en de medewerkers maken 4 afspraken:

  1. De gemeente zal in de  groenstrook waar veel hondenpoep ligt een grote heester planten zodat deze strook niet meer gebruikt kan worden ‘’voor het dumpen van (groen) afval en als hondentoilet’’;
  2. Handhavers zullen vaker toezichtrondes in de omgeving van het huis van mevrouw W. houden.
  3. Volgens mevrouw W. is er circa 10 jaar geleden door de gemeente toegezegd dat de groenstrook met een ‘’weelderig bloemenmengsel’’ zal worden ingericht. De gemeente gaat dit uitzoeken, als dit klopt dan zal de gemeente de toezegging nakomen en
  4. Mevrouw W. kan haar klachten over het meer bij de gemeente indienen. De gemeente zal het voortouw nemen en het Hoogheemraadschap Schieland informeren over vuil in het meer zodat dit snel opgeruimd kan worden. Dit om te voorkomen dat mevrouw W. het gevoel krijgt dat zij van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

 

Mevrouw W. is blij met het bezoek bij haar thuis en is tevreden over de afspraken. Zij bedankt de ombudsman voor de geslaagde interventie. De ombudsman sluit hierop het dossier.