Spreekuur gemeentelijke ombudsman Westvoorne wordt goed gebruikt

Het maandelijkse spreekuur dat de gemeentelijke ombudsman van Westvoorne in 2015 heeft ingesteld voorziet duidelijk in een behoefte. In het afgelopen jaar ontving de ombudsman 19 nieuwe klachten van burgers. Twee van de drie klachten werden tijdens het spreekuur ingediend. In de jaren daarvoor kwam er slechts een handjevol klachten per brief, e-mail of telefoon binnen. Dat blijkt uit het jaarverslag 2015 dat de gemeenteraad van Westvoorne vandaag van de ombudsman heeft gekregen.

De gemeentelijke ombudsman kan helpen om onenigheid tussen burgers en de gemeente op te lossen, met name in situaties waarin mensen zich onheus bejegend voelen. In Westvoorne gingen de klachten onder meer over de inrichting van de buitenruimte en het gemeentelijk Woonbedrijf. Daarnaast waren er klachten over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, een nieuwe taak voor de gemeente. De ombudsman spreekt in het verslag zijn tevredenheid uit over het feit dat Westvoorne er vrijwel steeds in slaagt klachten binnen de termijnen te behandelen.

De gemeentelijke ombudsman organiseert iedere maand van 11:00 tot 12:00 uur een open spreekuur in het Cultureel Centrum De Man aan de Burgemeester Letteweg 30 in Oostvoorne. In 2016 is dat nog op de volgende data: 8 april, 20 mei, 17 juni, 15 juli, 12 augustus, 9 september, 21 oktober, 18 november en 16 december.

Daarnaast kunnen de inwoners van Westvoorne gebruik maken van de inloopspreekuren van de ombudsman in het kantoor in Rotterdam aan de Meent 106 (4e etage):
– elke dinsdag van 9.00 tot 11.30 uur;
– elke woensdag van 13.30 tot 16.00 uur;
– elke twee weken op donderdagavond van 18.30 tot 20.30 uur.

Wie naar het inloopspreekuur gaat, hoeft geen afspraak te maken. Het is verstandig toch eerst te bellen met het algemene klachtennummer (010) 411 1600 van de ombudsman en uit te leggen wat de klacht is. Dan kunnen de medewerkers van de ombudsman gelijk vertellen of de klacht in behandeling kan worden genomen of dat men bij een andere instantie moet zijn.

Meer informatie over de bereikbaarheid en de werkwijze van de gemeentelijke ombudsman is te vinden op de website www.ombudsmanrotterdam.nl.