Zaak van de Maand: wie haalt mijn zoon op van school?
Meneer Meijer neemt contact op met de kinderombudsman. Zijn zevenjarige zoon Jayden* gaat naar het speciaal onderwijs. Jayden zijn school is een halfuur rijden en op de heenweg gaat dit goed. Na een lange dag school raakt Jayden overprikkelt en is het een aantal keer fout gegaan in de taxi terug, Jayden werd boos of raakte in paniek door de andere kinderen in de taxi. Jayden mag niet meer mee met de groepstaxi en heeft daarom geen vervoer meer naar school. Meneer Meijer vraagt om hulp, hij kan door zijn werk zelf niet heen en weer rijden en Jayden krijgt al enkele maanden geen onderwijs meer.
De kinderombudsman neemt contact op met de gemeente, zij zijn eindverantwoordelijk voor leerlingenvervoer van en naar school. De gemeente, het taxibedrijf, de school en Meneer Meijer hebben onderling intensief contact waarbij ze naar een oplossing zoeken. De kinderombudsman doet wat suggesties en houdt de voortgang in de gaten. Na enkele weken is er vervoer geregeld voor drie dagen in de week en nog een paar weken later kan Jayden weer elke dag naar school!
Met welke vragen kan je bij de gemeentelijke kinderombudsman terecht en wat doet hij daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.
*Vanwege de privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.