Zaak van de Maand: toch een nieuwe laptop voor school!
Deze maand gaat het over Mo*. Mo zit in de tweede klas van de middelbare school. Voor school heeft hij een laptop nodig. Zijn moeder heeft een bijstandsuitkering en kan een laptop niet betalen. Met hulp van Stichting Meedoen in Rotterdam krijgt Mo in 2019 een tweedehands laptop. Deze doet het niet goed. Zo werkt de camera niet meer en staan er verouderde programma’s op. Het is niet mogelijk om de nodige programma’s te downloaden. Daardoor kan Mo zijn schoolopdrachten niet maken. De leverancier wil het probleem niet oplossen. Deze slechtwerkende laptop zorgt voor stress bij Mo. Vanwege de corona-crisis is veel van het onderwijs online. Dat lukt nu slecht. Stichting Meedoen in Rotterdam kan Mo ook niet meer helpen. Een kind kan via de Stichting maar éénmalig voor een laptop in aanmerking komen.
De moeder van Mo benadert de kinderombudsman. Zij maakt zich zorgen over haar zoon. Omdat hij zijn schoolwerk slecht kan maken, lopen de spanningen thuis op. De kinderombudsman neemt nog een keer contact op met Stichting Meedoen in Rotterdam. De kinderombudsman benadrukt het belang van een goedwerkende laptop voor Mo om onderwijs te kunnen volgen. Hij vraagt om voor Mo een uitzondering te maken. Stichting Meedoen in Rotterdam bekijkt de situatie nog een keer. Dan komt het antwoord: Mo krijgt toch een nieuwe laptop! Mo en zijn moeder zijn ongelofelijk blij met dit nieuws.
Met welke vragen kan je bij de kinderombudsman terecht en wat doet hij daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.
*Vanwege de privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.