Zaak van de Maand: passende hulp gevonden, nu nog het PGB…
Lina, van bijna vier, heeft dringend specialistische hulp nodig vanwege haar gedragsproblemen. De moeder van Lina is al sinds de zomer van 2020 op zoek. Overal zijn wachtlijsten. Uiteindelijk vindt ze samen met het wijkteam passende hulp. Alle betrokkenen vinden deze behandeling perfect voor Lina. Er is zelfs geen wachtlijst! Toch is er één probleem: het wijkteam moet voor deze hulp een PGB afgeven en dat kan nog wel een paar maanden duren. Maar deze tijd is er niet voor Lina. Lina’s problematiek verergert vanwege de lockdown en haar moeders angst wordt werkelijkheid: Lina kan daardoor niet starten op de basisschool.
Lina’s moeder neemt op advies een vriendin contact op met de kinderombudsman. Die stuurt de klacht van Lina’s moeder door naar de gemeente met de vraag deze met spoed te behandelen. Dat gebeurt. De kinderombudsman krijgt enkele dagen later een blije mail van de moeder van Lina: het wijkteam gaat de aanvraag snel oppakken en hopelijk kan Lina dan gauw met haar behandeling beginnen!
Met welke vragen kan je bij de gemeentelijke kinderombudsman terecht en wat doet hij daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.
*Vanwege de privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.