Zaak van de Maand: hoe moet ik naar school?
Aïsha* gaat al jaren met leerlingenvervoer naar school. Zij zit op het voortgezet speciaal onderwijs en heeft nooit geleerd hoe zij zelf naar school moet gaan. De gemeente heeft haar herhaalaanvraag voor leerlingenvervoer afgewezen. Nu brengt haar zieke tante haar naar school. Haar vader werkt namelijk elke dag en haar moeder kan haar niet brengen. Aïsha haar ouders zijn op zoek naar een school dichterbij huis, omdat zij haar tante niet willen belasten. De school maakt zich erg veel zorgen: Aïsha heeft de speciale hulp op haar school hard nodig!
De kinderombudsman gaat in gesprek met de gemeente. De gemeente is namelijk van mening dat Aïsha zelf met het Openbaar Vervoer naar school kan gaan. Dit moet Aïsha dan leren, met hulp van Stichting MEE. Stichting MEE wil Aïsha alleen helpen als er rust in de situatie is. Na het gesprek met de kinderombudsman heeft de gemeente een goede oplossing bedacht! De komende vier maanden gaat Aïsha op maandag tot donderdag met leerlingenvervoer naar school. Op vrijdagen gaat ze samen met een begeleider van Stichting MEE met het OV naar school. De kinderombudsman en de school zijn heel blij met deze oplossing.
Met welke vragen kan je bij de kinderombudsman terecht en wat doet zij daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.
*Vanwege privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.