Zaak van de Maand: geen klacht, maar een schreeuw om hulp!
Sarah* wordt binnenkort 18 jaar. Ze woont op dit moment in een gesloten afdeling. Waar normaal een 18e verjaardag een mijlpaal is, is het voor Sarah en haar ouders spannend om een andere reden. Zij weet niet waar ze naar haar verjaardag zal wonen en behandeling zal krijgen. Haar ouders en jeugdbeschermer zijn hard aan het zoeken, maar toch vinden ze geen plek. Er zijn heel wat mogelijkheden binnen de verlengde jeugdhulp of een WMO oplossing. Overal loopt ze echter tegen hetzelfde aan: lange wachtlijsten en geen aansluitende plek. Sarah haar vader neemt contact op met de kinderombudsman.
Sarah haar vader wil graag dat er iets geregeld wordt. Op haar verjaardag loopt de machtiging voor de gesloten plaatsing af en komt Sarah terug naar huis, om escalatie te voorkomen moet er een behandeling of Back-up plan zijn. Sarah haar ouders en jeugdbescherming hun pogingen om iets te regelen zijn echter tevergeefs. De kinderombudsman neemt contact op met de zorgbemiddelingstafel van de jeugdbescherming. Samen kijken ze naar alle mogelijkheden. De zorgbemiddelingstafel erkent dat het een lang en stressvol proces is en begrijpt dat Sarah haar vader aan de bel trok bij de kinderombudsman. De kinderombudsman en zorgbemiddelingstafel bundelen hun krachten, en met succes! Sarah kan op haar verjaardag terug naar huis en een week later staat er een intake gepland bij een zorgaanbieder.
Met welke vragen kan je bij de gemeentelijke kinderombudsman terecht en wat doet hij daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de gemeentelijke kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.
*Vanwege privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.