Zaak van de Maand: bij wie kan ik terecht als ik mij zorgen maak?
Finn*, vijftien jaar, en zijn zusje, zes jaar, woonden tot een paar weken geleden samen in een pleeggezin. Finn is met spoed naar een ander pleeggezin overgeplaatst, omdat het contact met het pleeggezin steeds verder verslechterde. Sindsdien maakt hij zich erg druk om zijn zusje. Hij kan haar niet meer zien en als hij belt naar het pleeggezin krijgt hij haar niet aan de telefoon. Zijn jeugdbeschermer en pleegzorgmedewerker zijn op vakantie. Hierdoor kan hij zijn zorgen met niemand delen.
Finn belt de kinderombudsman om zijn verhaal te vertellen. Samen formuleren zij de klachten van Finn. De kinderombudsman stuurt deze klachten door naar de jeugdbescherming en de pleegzorgorganisatie. Zij vraagt om snel met Finn in gesprek te gaan. Beide organisaties pakken de klacht gelijk op en laten de kinderombudsman weten dat ze met Finn hebben gesproken. Finn heeft zijn zusje inmiddels gesproken en maakt zich minder zorgen. Ook heeft hij met de jeugdbescherming en de pleegzorgorganisatie goede afspraken kunnen maken. Finn voelt zich weer gezien en gehoord!
Met welke vragen kan je bij de kinderombudsman terecht en wat doet hij daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.
*Vanwege de privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.