U kunt vaak met de de gemeente te maken krijgen. Als u zorg nodig heeft, of voor een uitkering of een vergunning gaat u naar de gemeente toe. De gemeente kan ook naar u toekomen. Met een belastingaanslag. Of als u niet heeft betaald voor parkeren waar dat wel zou moeten. De gemeente neemt daarbij beslissingen die voor u belangrijk zijn. U krijgt geld of u moet betalen, of u krijgt de gevraagde vergunning wel of niet. Als u het niet eens bent met de beslissing kunt u daartegen in bezwaar gaan bij de gemeente. Het is goed als u daarover op tijd advies vraagt. Daarvoor kunt u naar het Juridisch loket gaan. Bellen kan ook, 0800 8020 (gratis).
Als u vindt dat uw gemeente niet behoorlijk met u is omgegaan kunt u een klacht indienen. Dat kunt u bijvoorbeeld doen als de gemeente niet bereikbaar is, of veel te lang wacht met een antwoord op uw vraag. Het kan ook zijn dat u steeds maar wordt doorverwezen zonder dat iemand met uw vraag aan de slag gaat. Of een medewerker van de gemeente is onbeleefd. Dien dan een klacht in bij de gemeente. Als dat niet helpt of er komt geen reactie, kom dan naar gemeentelijke ombudsman Marianne van den Anker. Bel 0800 0802 (gratis) voor meer informatie.
Ben je een kind of heb je een kind dat bijvoorbeeld niet naar school kan of geen jeugdzorg kan krijgen en kom je er niet uit met de gemeente? Bel dan kinderombudsman Stans Goudsmit. Het telefoonnummer is 0800 2345 111 (gratis). Of stuur een App aan 06 5807 3580.