Stadsbeheer zichtbaar coulanter!
De ombudsman verwacht van de gemeente Rotterdam dat zij zich behoorlijk gedraagt en zich na het maken van een fout coulant opstelt (zie behoorlijkheidswijzer).
Het zal je maar gebeuren. Je fiets staat netjes voor de deur vastgemaakt aan een roestvrij stalen hekje. Je achterband is zacht, maar verder is de fiets prima in orde. Een medewerker van Stadsbeheer ziet de fiets als ‘wrak’ en knipt het slot kapot. De medewerker neemt de fiets mee. Voor € 50,- mag je je eigen fiets ophalen bij Fietspunt. Dit overkwam de heer J. en hij is het daar vanzelfsprekend niet mee eens. Hij dient een bezwaarschrift in en krijgt gelijk. Hij hoeft daarom de € 50,- niet te betalen bij het ophalen van zijn fiets. Om zijn slot vergoed te krijgen moet hij nog wel zelf een verzoek indienen bij de afdeling Schade- en Verzekeringszaken van de gemeente Rotterdam.
De heer J. gaat naar het spreekuur van de ombudsman. De gemeente Rotterdam gaf hem gelijk, maar nu moet hij alsnog zelf achter zijn fiets en achter een vergoeding voor zijn slot aan. Dat voelt niet goed. De gemeente is toch fout geweest? Ook vindt hij het onbeschoft dat hij geen excuus krijgt van de gemeente. De ombudsman geeft Stadsbeheer de kans om de klacht zelf op te lossen geven en stuurt de klachten naar de directeur van Stadsbeheer.
De directeur reageert binnen 4 weken. Hij biedt de heer J. excuses aan en bezorgt de fiets netjes thuis. Hij laat Stadsbeheer zelf contact opnemen met de heer J. voor vergoeding van zijn slot. Daar wordt de ombudsman blij van. Van klacht naar pluim!? Stadsbeheer zichtbaar coulanter!