Op het verkeerde adres ingeschreven?
Wanneer mevrouw P. en meneer Y. inloggen op Mijn Loket, de webpagina waar je als Rotterdamse burger kunt inloggen om je gemeentezaken te regelen, zien zij dat ze op een verkeerde adres ingeschreven staan. Volgens het systeem staan ze ingeschreven op een adres in dezelfde straat, maar met een ander huisnummer. Ook komen ze erachter dat de gemeente brieven aan hen naar dit adres heeft gestuurd.
Meneer Y. en mevrouw P. nemen daarom contact op met de gemeente Rotterdam. Vreemd genoeg ziet de gemeente zelf niet dat meneer Y. en mevrouw P. op een verkeerd adres ingeschreven staan. Er lijkt volgens de gemeente niets aan de hand te zijn. Maar op Mijn Loket blijft het verkeerde adres zichtbaar en de brieven van de gemeente blijven ook op het verkeerde adres binnenkomen.
Omdat meneer Y en mevrouw P er zelf maar niet uitkomen met de gemeente besluiten ze om de gemeentelijke ombudsman te benaderen. Na de nodige informatie bij hen op te vragen neemt de gemeentelijke ombudsman snel contact op met de gemeente met het verzoek de klacht van meneer Y. en mevrouw P. te behandelen.
Binnen korte tijd wordt achterhaald waar zogezegd de kink in de kabel zit. De gemeente kent 2 registratiesystemen waarin adresgegevens van de Rotterdamse burgers worden geregistreerd. Normaal gesproken komen deze gegevens door een koppeling met elkaar overeen, maar door een systeemfout is dit bij meneer Y. en mevrouw P. niet het geval. De gemeente biedt hiervoor haar excuses aan. Zij zorgt ervoor dat de verkeerde registratie wordt hersteld en dat er een bloemenbon naar hen wordt gestuurd. Nu is op MijnLoket het goede adres van meneer Y. en mevrouw P. te zien en ontvangen zij hun post van de gemeente weer op het juiste adres.