Ook op Radio Rijnmond!
Veel burgers weten de weg naar de gemeentelijke ombudsman al te vinden als zij een klacht hebben over de gemeente of een gemeentelijke organisatie.
Voor iedereen die contact zoekt met de ombudsman is de frontoffice van het bureau van de ombudsman vaak het eerste contactpunt, bijvoorbeeld via het wekelijks inloopspreekuur (iedere dinsdag van 09.00 – 11.30 uur aan de Meent 106 te Rotterdam). Veel burgers hebben de weg naar dit inloopspreekuur al gevonden! Elke week staan er meer burgers voor de deur van de ombudsman om hun beklag te doen over de werkwijze van de gemeente. Tijdens het inloopspreekuur krijgen burgers de gelegenheid in een persoonlijk gesprek hun klacht nader toe te lichten. Met het inloopspreekuur wil de ombudsman dicht bij de burgers staan en drempels verlagen, en voor iedereen een antwoord hebben zodat niemand met lege handen naar huis gaat.
Burgers kunnen zich ook telefonisch of schriftelijk tot de ombudsman wenden. Zo mogelijk proberen de medewerkers van de frontoffice de klacht snel op te lossen en eventueel te bemiddelen tussen burger en gemeente. Kwesties die wat meer tijd en onderzoek vergen, worden door de onderzoekers van de backoffice behandeld.
De ombudsman vindt het belangrijk ook bereikbaar te zijn voor degenen die de weg nog niet gevonden hebben. Misschien wisten zij nog niet van het bestaan van de gemeentelijke ombudsman? Om te bereiken dat meer burgers op de hoogte zijn van het bestaan van de gemeentelijke ombudsman en ook de ombudsman weten te vinden is de ombudsman iedere maand aanwezig bij Radio Rijnmond. Elke maand is de ombudsman te gast in het radioprogramma Rijnmond Nu van Radio Rijnmond. De ombudsman bespreekt tijdens dit uurtje actuele thema’s, vaak zijn het iedere maand andere thema’s, afhankelijk van de actualiteit. Luisteraars kunnen tijdens het radioprogramma telefonisch vragen stellen die de ombudsman gelijk probeert te beantwoorden. Op deze manier probeert de ombudsman ook die burgers te bereiken, die wellicht anders de weg naar de ombudsman niet gevonden hadden. Dus ook op radio Rijnmond kunt u terecht met uw vraag aan de ombudsman als u een klacht heeft over uw gemeente of een vervelende ervaring met uw gemeente heeft. Iedere maand beantwoordt de ombudsman uw vragen!