Mevrouw W. kan haar auto weer met een gerust hart voor haar deur parkeren
In de Rotterdamse milieuzone mogen per 1 januari 2016 geen oude, vervuilende auto’s meer rijden. Daaronder vallen onder andere auto’s van vóór 1 januari 2001 die op diesel rijden en auto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine of lpg rijden. Ook de oude Toyota uit 1991 van mevrouw W. mag de milieuzone niet in. Mevrouw W. is hierover in november 2015 door de gemeente geïnformeerd.
Opzeggen parkeervergunning
Mevrouw W., woonachtig in het centrum van de stad, heeft hierdoor ook niets meer aan haar parkeervergunning. Zij heeft deze daarom op 2 december 2015 opgezegd. Twee dagen later besluit de gemeente de parkeervergunning inderdaad per 1 januari 2016 in te trekken.
Op 11 december 2015 stuurt de gemeente mevrouw W. vervolgens een brief waarin staat dat haar auto schoner blijkt dan eerder was ingeschat. De auto mag, ondanks het bouwjaar, toch de milieuzone in. Mevrouw W. is blij en vraagt de gemeente vanwege dit nieuws de intrekking van haar parkeervergunning ongedaan te maken.
Aanvraag nieuwe parkeervergunning
De gemeente laat mevrouw W. weten dat de parkeervergunning niet opnieuw geactiveerd kan worden. Zij kan wel via de website een nieuwe parkeervergunning aanvragen. Helaas blijkt het indienen van een nieuwe aanvraag voor mevrouw W. niet mogelijk omdat het internetprogramma geen aanvraag goedkeurt voor een auto uit 1991. Ondanks verschillende contacten met de gemeente, lukt het mevrouw W. niet om haar parkeervergunning voor 1 januari 2016 te herstellen. Het gevolg is dat zij al in de eerste week van het nieuwe jaar 3 parkeerboetes ontvangt.
Bemiddeling door de ombudsman
Mevrouw W. komt er niet meer uit met de gemeente. Zij klaagt bij de gemeentelijke ombudsman dat de gemeente niet meedenkt om haar vergunning te herstellen, terwijl zij de parkeervergunning na een brief met onjuiste informatie van de gemeente heeft opgezegd. Om nog meer boetes te voorkomen heeft mevrouw W. ondertussen haar auto in een gratis gebied geparkeerd, terwijl zij de auto juist zo hard nodig heeft.
De ombudsman neemt direct contact op met de afdeling Publiekszaken van de gemeente met de vraag of de parkeervergunning van mevrouw W. weer zo spoedig mogelijk hersteld kan worden. Een medewerkster van de gemeente neemt daarop direct actie en gaat persoonlijk met een aanvraagformulier voor een nieuwe parkeervergunning bij mevrouw W. langs. Nadat mevrouw W. deze heeft ingevuld en ondertekend, wordt de parkeervergunning nog diezelfde dag aan haar toegekend. Mevrouw W. kan weer met een gerust hart voor haar deur parkeren. Ook zijn de parkeerboetes vernietigd. De ombudsman is heel tevreden met deze snelle actie van de gemeente.