Kwijtschelding in plaats van deurwaarder na verzoek ombudsman
Een Rotterdammer begrijpt niets van de afwijzing van zijn verzoek om kwijtschelding van de afvalstoffenheffing.
Veel mensen begrijpen niet waarom zij niet in aanmerking komen voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Dit kan verschillende redenen hebben, maar een veel voorkomende reden is openstaande invorderingskosten. Dit geldt ook voor de heer P. Deze Rotterdammer heeft meermalen kwijtschelding afvalstoffenheffing voor dit jaar aangevraagd, maar steeds krijgt hij nul op het rekest. Hij begrijpt niet waarom hij niet in aanmerking komt voor kwijtschelding afvalstoffenheffing, terwijl dat de jaren daarvoor wel zo was.
Als laatste noodkreet bezoekt de heer P. het spreekuur van de ombudsman en legt zijn probleem uit. De heer P. legt uit dat hij niet meer weet wat hij moet doen. De belastingdeurwaarder is al meermalen langs geweest en hij heeft dwangbevelen ontvangen. De ombudsman ziet de ernst van de situatie in en neemt de klacht in behandeling.
De ombudsman stelt een onderzoek in en legt contact met het cluster Dienstverlening, afdeling Belastingen. Uit onderzoek van de ombudsman blijkt dat de heer P. nog openstaande invorderingskosten heeft. Deze invorderingskosten kunnen bestaan uit kosten voor het nog niet en/of te laat hebben betaald van andere aanslagen van gemeentelijke belastingen. Indien er nog invorderingskosten openstaan wordt het verzoek tot kwijtschelding niet in behandeling genomen. De gemeente komt dan niet toe aan de beoordeling van het verzoek.
Na interventie van de ombudsman heeft de Rotterdammer alsnog de openstaande invorderingskosten betaald. Daarna was Belastingen bereid alsnog te beoordelen of hij in aanmerking kwam voor kwijtschelding. Dat bleek het geval te zijn. De heer P. was blij met dit gebaar van Belastingen. Na deze succesvolle interventie sluit de ombudsman zijn dossier.