Krimpen aan den IJssel pakt klachten goed op

(Persbericht 29 juli 2015)

In 2014 ontving de gemeentelijke ombudsman slechts 5 klachten over de gemeente Krimpen aan den IJssel. In één geval heeft de ombudsman een uitgebreid onderzoek gedaan en een oordeel gegeven. Dat betrof een geschil tussen bewoners van een duurzaam nieuwbouwproject en de gemeente.

De energierekening viel hoger uit dan verwacht, waarop de gemeente een technisch bureau opdracht gaf een onderzoek in te stellen. De manier waarop dat onderzoek werd uitgevoerd en hoe de gemeente daar mee omging viel niet in goede aarde bij tenminste één bewoner. De ombudsman heeft de klager op 2 van de 3 punten in het gelijk gesteld.

De gemeente heeft het oordeel van de ombudsman geaccepteerd en de aanbevelingen uitgevoerd.
Ook bij de andere klachten die in het jaarverslag 2014 zijn beschreven heeft de gemeente adequaat gereageerd en werden de klachten naar behoren afgehandeld.

Klacht moet bij gemeente bekend zijn
Vaak zijn klachten nog niet als zodanig bij de gemeente bekend. De bewoner of ondernemer moet zijn probleem eerst als een klacht bij de gemeente indienen. De ombudsman helpt de klager dan wel op pad. Niet zelden is dat genoeg om te zorgen dat de gemeente voldoende aandacht aan een kwestie besteedt.

Als de klacht naar de mening van de klager na verloop van tijd nog steeds niet behoorlijk is afgehandeld, dan komt de ombudsman is actie. Alleen als de situatie dat nodig maakt, zal de ombudsman na (uitgebreid) onderzoek een oordeel uitspreken en daar aanbevelingen aan verbinden.
De gemeentelijke ombudsman is onafhankelijk en luistert naar alle betrokken partijen. In zeker de helft van de gevallen worden geschillen na interventie van de ombudsman naar tevredenheid van de burger opgelost.

Spreekuur
De gemeentelijke ombudsman houdt iedere even week op donderdag van 10.00 tot 11.00 uur inloopspreekuur in de Bibliotheek aan den IJssel: Stadsplein 39 in Capelle aan den IJssel. Bewoners, ondernemers en instellingen met klachten over de gemeente kunnen er zonder afspraak terecht.
Voor meer informatie zie de website www.ombudsmanrotterdam.nl. Hier is ook de volledige tekst van het jaarverslag te vinden.