In bepaalde buurten of straten in de gemeente mag u zonder parkeervergunning niet parkeren, of moet u betaald parkeren. U kunt een vergunning aanvragen voor het gebied waar u woont of waar u werkt. De vraag naar parkeervergunningen kan groter zijn dan het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Dan kan er een wachtlijst zijn voor een parkeervergunning. Als uw woning een eigen parkeerplaats heeft, of deel is van een complex met een parkeergarage, krijgt u meestal geen vergunning van de gemeente voor parkeren op straat.
Als u een lichamelijke beperking heeft kunt u een invalideparkeerkaart aan te vragen. Ook kunt u een invalideparkeerplaats aanvragen. Dit is een op kenteken gereserveerde parkeerplaats bij de woning of het werk. De gemeente onderzoekt dan wel of uw beperking zo’n plaats nodig maakt.
De ombudsman ontvangt regelmatig klachten over problemen bij het aanvragen van een parkeervergunning of invalideparkeerplaats. Bijvoorbeeld omdat het onderzoek naar de noodzaak van een invalideparkeerplaats te lang duurt. Maar ook omdat zo’n parkeerplaats te weinig ruimte biedt om met de rolstoel naast de auto te komen.
Loopt u vast bij de gemeente, dien dan eerst een klacht in bij de gemeente. Helpt dit niet of duurt het te lang? Kom dan naar de ombudsman. Bel 0800 0802, stuur de ombudsman een e-mail of dien uw klacht online in.
LET OP: als u het niet eens bent met een beslissing – bijvoorbeeld de afwijzing van een parkeervergunning of invalideparkeerplaats, dan moet u op tijd bezwaar of beroep instellen om de beslissing aan te vechten. Dat kan niet via een klacht bij de gemeente of de ombudsman. Als u een klacht bij de gemeente of de ombudsman indient, blijft de termijn voor bezwaar of beroep ook gewoon doorlopen. Wacht dus niet met uw bezwaar of beroep tot uw klacht is behandeld. Heeft u hulp nodig om in bezwaar of beroep te gaan? Vraag dan meteen advies bij het Juridisch loket, 0900 8020.