U kunt met veel verschillende vragen bij de gemeente terecht. Het lukt helaas niet altijd om de gemeente te bereiken of om een antwoord te krijgen op uw vraag. Ook kan het gebeuren dat u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan door de medewerker van de gemeente.
De ombudsman krijgt vaak klachten over de bereikbaarheid van de gemeente. Bijvoorbeeld omdat een vraag niet beantwoord wordt of doordat de medewerker van 14010 u niet kan doorverbinden met iemand die uw vraag direct kan beantwoorden. Ook hoort de ombudsman vaak dat er bij 14010 wordt afgesproken dat de gemeente u terug zal bellen, maar dit vervolgens niet gebeurt. Het komt ook voor dat de medewerker een vraag van een inwoner verkeerd beantwoordt. De ombudsman wordt ook regelmatig benaderd door inwoners die vertellen dat het hen niet lukt om binnen een redelijke tijd een afspraak te plannen met de gemeente voor bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw paspoort.
Loopt u vast bij de gemeente, dien dan eerst een klacht in bij de gemeente. Helpt dit niet of duurt het te lang? Kom dan naar de ombudsman. Bel 0800 0802, stuur de ombudsman een e-mail of dien uw klacht online in.