Goeie handel met parkeergeld
De gemeentelijke ombudsman behandelt klachten over de gemeente Rotterdam. In de Stadskrant schrijft hij over klachten die hem zijn voorgelegd. Dit keer over een bezoekerspas waarvan ten onrechte dagdelen zijn afgeschreven.
De heer X. schrijft de ombudsman dat er acht dagdelen van zijn bezoekers(parkeer)pas zijn afgeschreven zonder dat hij daarvoor een parkeerkaartje heeft gekregen.
Stuk duurder
De gemeente doet hem het aanbod om de feitelijke waarde van de acht dagdelen, 11,20 euro, aan hem te betalen. De heer X. is het hier niet mee eens. Hij wil geen geld, hij wil gebruikmaken van de dagdelen die ten onrechte zijn afgeschreven. Want, als hij aan het eind van het jaar dagdelen tekortkomt, moet hij bezoekers betaald laten parkeren en dat is een stuk duurder dan de aangeboden 11,20 euro.
Parkeren kost namelijk 0,50 euro per 19 minuten. Een dagdeel op de bezoekerspas betekent vijf uur parkeren en is dus 7,50 euro waard. De economische waarde van acht dagdelen bedraagt dan 60 euro. Door de manier van compenseren die de gemeente voorstelt, schiet hij er 48,80 euro bij in. Dat is een goede handel!
Niet mogelijk
De gemeente schrijft dat het technisch niet mogelijk is de onterecht afgeschreven dagdelen terug te boeken op de bezoekerspas. Dat is ook de reden om het bedrag van 11,20 euro te restitueren. De ombudsman schrijft naar aanleiding van de klacht de gemeente aan en vraagt of het technisch niet mogelijk is de acht dagdelen opnieuw te registreren.
Op verzoek van de ombudsman kijkt de gemeente opnieuw naar de zaak. Zij besluit uiteindelijk om de dagdelen op een aparte pas bij te schrijven en deze pas op te sturen naar de heer X.
Bent u niet tevreden hoe de gemeente uw klacht afhandelde? Schrijf of e-mail de gemeentelijke ombudsman of bezoek het wekelijkse spreekuur op dinsdag van 09.00 tot 11.30 uur in het Minervahuis I aan de Meent 106 op de 4e etage.
www.ombudsman.rotterdam.nl
010-411 16 00