Afval in de Opzoomerstraat?
De heer H. belt op zijn 88e verjaardag naar de ombudsman. Hij woont in de Opzoomerstraat in Rotterdam en hij vertelt dat er 6 containers in zijn straat staan die al maanden niet geleegd zijn. Hij had voorheen altijd een contactpersoon bij de gemeente waar hij zijn vragen te stellen over het ophalen van afval, maar deze contactpersoon is niet meer bereikbaar. Hij weet dus niet wat hij moet doen.
Het is bijzonder dat dit juist gebeurt in de Opzoomerstraat. Dit is namelijk de straat waar het project ‘opzoomeren’ begonnen is. De bewoners in deze straat hebben in 1989 besloten dat hun straat een opknapbeurt nodig had en hebben dat zelf ter hand genomen. Dit initiatief vond als snel navolging en in meer straten in Rotterdam en daarbuiten gingen bewoners in hun straat aan de slag om hun woongebied op te knappen. Uiteindelijk is het woord ‘opzoomeren’ zelfs in het woordenboek terecht gekomen.
De ombudsman neemt contact op met de gemeente met het verzoek om ervoor te zorgen dat de containers worden geleegd. Enige dagen later begrijpt de ombudsman van de heer H. dat de containers nog steeds vol zijn. De gemeente geeft aan dat ze de heer H. niet kunnen bereiken. De heer H. vertelt aan de ombudsman dat dit kan kloppen. Hij werkt namelijk (op zijn 88e!) ’s ochtends nog, dus hij is niet altijd bereikbaar.
De ombudsman geeft dit door aan de gemeente. Uiteindelijk komt het contact tussen de gemeente en de heer H. tot stand en worden er afspraken gemaakt over het legen van de containers. De gemeente geeft de heer H. ook de gegevens van de afdeling die hij kan bellen als er weer problemen ontstaan rondom het weghalen van het afval. Hiermee is de klacht van de heer H. opgelost en sluit de ombudsman het dossier.